Een belangrijke trend in het vervoer van goederen is de schaalvergroting. Voor het transport over water betekent dit grotere en dieper stekende schepen. Om de nautische bereikbaarheid van de Botlek te garanderen moet de Nieuwe Waterweg worden verdiept. Voor deze verdieping is een vergunning op grond van de Ontgrondingenwet nodig. Deze vergunning is m.e.r.-plichtig. In opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam heb ik in eerste instantie de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het MER voor de verdieping geschreven. Daarna heb ik een begeleidende rol gehad bij de totstandkoming van het MER.
Related Work
-
PARK 21 – Haarlemmermeer
De gemeente Haarlemmermeer beraadt zich op de ontwikkeling van het Park van de 21e eeuw. De locatie voor het park bevindt zich tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep en heeft een omvang van ca. 1000 ha. Het is de bedoeling om het huidige landbouwgebied te transformeren tot…
-
Polder Schieveen – Rotterdam
Polder Schieveen ligt ten noorden van Rotterdam, direct naast Rotterdam The Hague Airport. Voor het gebied heeft de gemeente , in samenspraak met Natuurmonumenten, een plan opgesteld voor de gecombineerde ontwikkeling van 90 ha bedrijventerrrein en ruim 200 ha nieuwe natuur. Als projectleider en co-auteur…
-
Kanaalzone Gent-Terneuzen
De projectorganisatie KGT2008 heeft in de periode 2006-2009 in opdracht van de Vlaamse en Nederlandse overheid een verkenning uitgevoerd naar de verbetering van de maritieme toegankelijkheid van de Kanaal van Gent naar Terneuzen. Onderdeel van de verkenning was een milieutoets. De milieutoets heeft de effecten van diverse oplossingsrichtingen in…