De Rijksoverheid, de provincie Zuid-Holland en het Stadsgewest Haaglanden werken samen aan de oplossing van de bereikbaarheidsproblematiek van Den Haag en omgeving. Voor de weginfrastructuur staat de A4 centraal: de doorstroming wordt hier belemmerd door de verkeersdrukte in het algemeen en door de vele weefbewegingen in het bijzonder. Ook de zogenaamde Poorten & Inprikkers van de stad vormen een aandachtspunt. Studies (verkeer, techniek, ruimtelijke analyse, plan-MER en KBA) zijn verricht naar mogelijkheden tot verbetering. Willie Fikken is ingeschakeld om het plan-MER ter onderbouwing van een rijksstructuurvisie te begeleiden. Eind 2012 heeft de Commissie voor de m.e.r. een positief advies over het plan-MER uitgebracht.
Related Work
-
Kanaalzone Gent-Terneuzen
De projectorganisatie KGT2008 heeft in de periode 2006-2009 in opdracht van de Vlaamse en Nederlandse overheid een verkenning uitgevoerd naar de verbetering van de maritieme toegankelijkheid van de Kanaal van Gent naar Terneuzen. Onderdeel van de verkenning was een milieutoets. De milieutoets heeft de effecten van diverse oplossingsrichtingen in…
-
Milieutoets Structuurvisie Den Haag
De gemeente Den Haag heeft een structuurvisie voor de gehele stad (en haar omgeving) opgesteld. Adviesbureau Willie Fikken is daarbij ingeschakeld om de structuurvisie aan een milieutoets te onderwerpen. De milieutoets is in nauwe samenwerking met plannenmakers en milieukundigen van de gemeente uitgevoerd. Na de…
-
Meerlaagse veiligheid Marken
In 2013 zijn drie pilots gestart om te verkennen wat de mogelijkheden van het concept meerlaagse veiligheid in relatie tot overstromingsrisico’s zijn. Een van de pilots betreft het eiland Marken. Besloten is hiervoor een MIRT Onderzoek uit te voeren. INFRAM heeft mij ingehuurd om Rijkswaterstaat…