Een belangrijke trend in het vervoer van goederen is de schaalvergroting. Voor het transport over water betekent dit grotere en dieper stekende schepen. Om de nautische bereikbaarheid van de Botlek te garanderen moet de Nieuwe Waterweg worden verdiept. Voor deze verdieping is een vergunning op grond van de Ontgrondingenwet nodig. Deze vergunning is m.e.r.-plichtig. In opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam heb ik in eerste instantie de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het MER voor de verdieping geschreven. Daarna heb ik een begeleidende rol gehad bij de totstandkoming van het MER.
Related Work
-
PARK 21 – Haarlemmermeer
De gemeente Haarlemmermeer beraadt zich op de ontwikkeling van het Park van de 21e eeuw. De locatie voor het park bevindt zich tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep en heeft een omvang van ca. 1000 ha. Het is de bedoeling om het huidige landbouwgebied te transformeren tot…
-
Schiphol Trade Park
Schiphol Trade Park (STP) is een groot nieuw bedrijventerrein nabij onze nationale luchthaven. In de afgelopen jaren heb ik mogen adviseren over de ontwikkeling van het gebied. Aanvankelijk lag de nadruk op logistiek en multi-modaliteit, maar geleidelijk is de aandacht verschoven naar innovatief en duurzaamheid. In 2007 was ik…
-
Kanaalkruising Sluiskil
In dit project heeft Willie Fikken de milieucoördinatie binnen de provincie Zeeland verzorgd. Hij maakte deel uit van het Tracemer-team. Naast de coördinatie van gegevensuitwisseling en commentaarrondes heeft Willie Fikken enkele specifieke deelprojecten op zich genomen. Zo was hij de procesbegeleider voor de watertoets en de…